Ce este OSTEOPOROZA si cum poti sa o previi

Data de 20 octombrie marchează, la nivel mondial, Ziua Internaţională a Osteoporozei. Chiar dacă nu figurează printre primele cauze de deces, osteoporoza este o afecţiune de temut. Dacă la început se manifestă doar prin încovoierea spatelui, cu timpul pot apărea complicaţii tot mai invalidante, cum este, de exemplu, fractura de col femural. Vestea bună este că osteoporoza se poate trata şi, mai ales, preveni.Rezultatele unui sondaj efectuat pe 500 de femei, cu vârsta cuprinsă între 40 şi 70 de ani, din mediul urban, cu studii medii şi superioare, arată că:
- 23% dintre femei nu au auzit de osteoporoză
- 80% nu au putut explica în ce constă boala
- 84% nu au cunoscut factorii de risc ai bolii
- doar 17% au discutat despre osteoporoză cu medicul de familie
- numai 4% dintre femei au fost investigate pentru depistarea osteoporozei

CE ESTE OSTEOPOROZA?

Numele bolii provine din latină şi înseamnă „os poros”. Ţesutul osos este un ţesut viu, în care au loc permanent atât depunere, cât şi pierdere de os. După vârsta de 35 de ani, pierderea de os depăşeşte depunerea. Când acest proces este accelerat, oasele devin tot mai fragile (chiar dacă la exterior pot părea solide) şi structura lor se aseamănă tot mai mult cu a unui burete cu găuri mari în interior.
Până nu demult privită ca o stare normală a vârstnicului, osteoporoza este considerată în prezent o boală, caracterizată prin reducerea densităţii minerale osoase, asociată cu compromiterea structurii osoase, ceea ce predispune osul la fracturi în urma unui traumatism de mică intensitate sau chiar în lipsa acestuia. Dezvoltarea cunoştinţelor medicale arată că osteoporoza nu este  specifică numai generaţiei a treia, ci apare şi la vârste mai tinere.
Consumul zilnic de calciu al copiilor şi adolescenţilor este mult sub necesarul clădirii unei mase osoase maxime adecvate. Acest lucru nu pare a fi determinat de aspecte socialfinanciare, ci mai degrabă de obiceiuri şi modă, respectiv lipsa accesibilităţii produselor benefice în incinta şi apropierea şcolilor. În plus, la adolescenţi apar, în proporţii îngrijorătoare, fumatul şi consumul băuturilor alcoolice, cunoscuţi factori de risc ai pierderii masei osoase.

Deşi factorii genetici sunt determinanţi în riscul individual de osteoporoză, stilul de viaţă influenţează dezvoltarea osoasă din tinereţe şi, de asemenea, rata pierderii osoase pe parcursul vieţii. Alimentaţia, exerciţiul fizic şi alţi factori ce caracterizează stilul de viaţă au un rol cheie în determinarea sănătăţii osoase, precum şi în capacitatea organismului de a înlocui osul vechi. Prevenirea osteoporozei începe cu dezvoltarea şi atingerea unei mase osoase maxime în tinereţe.

Factorii de risc

Aproape oricine poate face osteoporoză, dar sunt predispuse la acest lucru mai ales persoanele
de sex feminin (aproximativ 80% dintre pacienţii cu osteoporoză sunt femei), mai ales dacă au intrat
deja la menopauză, şi chiar mai mult, dacă au avut-o înainte de vârsta de 45 de ani.
Alţi factori de risc:
-  vârsta peste 65 de ani
-  tratament cronic cu corticosteroizi
-  aport inadecvat de calciu alimentar
-  aport insuficient de vitamină D
-  sedentarism
-  greutate corporală prea mică
-  fumat
-  consum excesiv de alcool, care poate bloca absorbţia calciului

Necesarul recomandat de calciu variază în funcţie de vârstă şi este cuprins între 1.000 – 1.300 mg /zi, fiind mai crescut la copii, vârstnici, femei gravide şi în perioada de lactaţie. Aportul zilnic al
populaţiei este, în general, mult sub această valoare. Cele mai importante surse alimentare de calciu sunt:
- produsele lactate
-  ouăle
- egumele, fructele crude (varză, salată, fasole, portocale, grapefruit)
-  mac, nuci, alune, soia, linte
- peştele

O absorbţie optimă a calciului din alimentaţie depinde în mare măsură de raportul dintre acest mineral şi fosfor şi  magneziu. Când fosforul se găseşte în cantitate mai mare faţă de calciu, împiedică absorbţia calciului, dar în acelaşi timp blochează şi absorbţia magneziului, esenţial şi el pentru sănătatea sistemului osos. Astăzi, dieta modernă cu alimente procesate furnizează constant cantităţi mult mai mari de fosfor, dezechilibrând balanţa celor două minerale şi având ca efect eliminarea
calciului din oase.

DE  CE  PIERDEM MASĂ OSOASĂ?

- Băuturile care conţin cola sunt bogate în fosfor şi cofeină, determinând accelerarea pierderii de calciu la adulţi, iar la copii şi adolescenţi scăderea ratei de fixare a calciului şi reducerea densităţii osoase.
- Cafeina reduce semnificativ absorbţia calciului. Efectul poate fi contracarat prin adaos de puţin lapte în cafea.
- Sarea de bucătărie (clorura de sodiu) descreşte absorbţia calciului şi creşte excreţia acestuia. Se recomandă un consum mai mic de 6 g de sare pe zi, ţinând cont de faptul că sarea se află ascunsă în cantităţi apreciabile în majoritatea alimentelor industriale.
- Mezelurile, cârnaţii, pateurile, conservele din carne conţin fosfaţi, accentuând pierderea calciului, acidifică mediul intern, conţin grăsimi saturate, uneori şi grăsimi trans periculoase, conţin conservanţi precum nitriţii, care generează metaboliţi toxici.
- Brânzeturile topite cu săruri de fosfor sunt o sursă importantă de fosfor, contribuind la dezechilibrarea balanţei calciu/fosfor.
- Alimentele prăjite conţin grăsimi peroxidate periculoase pentru sănătatea oaselor şi articulaţiilor,
sporind riscul apariţiei osteoartritei.
- Alcoolul şi fumatul contribuie la reducerea densităţii osoase.

CUM  NE  PROTEJĂM  SISTEMUL OSOS?

Exerciţiul fizic regulat ajută la menţinerea densităţii osoase şi, în plus, întăreşte sistemul muscular şi scade, astfel, riscul căderilor. Activităţile fizice care ne protejează faţă de osteoporoză sunt cele
de tip „portant” sau „de impact” – baschet, volei, jogging, aerobic, săritul corzii, mersul rapid. Aceste exerciţii trebuie adaptate posibilităţilor fiecărui individ şi practicate sistematic. În urma unei activităţi fizice specifice, cu o durată de 20-30 de minute, de trei ori pe săptămână, ne putem
bucura de următoarele beneficii:
- menţinerea şi chiar creşterea, între anumite limite, a densităţii masei osoase;
-  prevenirea dezvoltării atitudinii specifice osteoporotice (spate rotund), reducerea durerii, menţinerea mobilităţii şi, astfel, desfăşurarea mai uşoară a activităţilor cotidiene;
-  îmbunătăţirea coordonării şi echilibrului, scăzând riscul de fracturi.

Pentru absorbţia calciului şi fixarea sa în oase, este necesară vitamina D. Dacă aportul alimentar de calciu şi vitamina D este insuficient, se indică utilizarea unui supliment nutritiv.
Dacă ai citit cu atenţie cele menţionate mai sus şi conştientizezi cât de important este să ai grijă de sănătatea ta, acţionează chiar acum! Ai la îndemână un produs extrem de valoros, un aliat de nădejde pentru menţinerea sănătăţii sistemului osos.

FOREVER CALCIUM

- Formulă cu conţinut ridicat de citrat de calciu, combinat cu vitamina D şi magneziu;
- Uşor de digerat şi absorbit eficient;
-  Aromă plăcută de vanilie;
- Doza zilnică asigură organismului cantitatea de calciu recomandată în proporţie de 100%.

Un sistem osos sănătos trebuie dublat de articulaţii mobile şi sănătoase. Avem, şi aici, aliaţi de încredere:

FOREVER  FREEDOM
- Gel stabilizat de Aloe vera cu gust plăcut de portocală, îmbogăţit cu sulfat de glucozamină şi
sulfat de condroitină, pentru menţinerea mobilităţii şi bunei funcţionări a articulaţiilor.

FOREVER  ACTIVE  HA
-  O formulă unică, ce furnizează acid hialuronic cu masă moleculară mică, cu proprietăţi hidratante şi lubrifiante; Conţine ghimbir şi şofran, benefice pentru funcţionarea normală a articulaţiilor.

Prin aport alimentar corect, dietă
diversificată şi echilibrată şi un stil de
viaţă sănătos şi activ se poate crea şi
menţine o stare de sănătate optimă a
sistemului osos până la vârste
înaintate.”
(Prof. Univ. Dr. Gheorghe
Mencinicopschi, Directorul Institutului
de Cercetări Alimentare)

Lasă un răspuns